Vzhledem k vyhlášení nouzového stavu v České republice jsou expozice Židovského muzea v Praze uzavřeny do 3. listopadu. Večerní pořady oddělení pro vzdělávání a kulturu je možné sledovat online přes aplikaci Teams. O případných změnách budeme informovat. Děkujeme za pochopení.
Do konce roku byla prodloužena výstavu Robert Guttmann - Pražský poutník. Výstava připomínající populárního pražského naivistu z doby první republiky představuje umělcovy obrazy, dobové fotografie a dokumenty dochované ve sbírkách Židovského muzea v Praze. V meziválečné Praze byl Robert Guttmann znám více svým nápadným zjevem než svými obrazy. Své obrázky a portréty kreslil po kavárnách a barech nebo přímo na ulici a prodával je bez smlouvání za několik korun komukoli, kdo o ně projevil zájem. Sotva kdo jim ale tehdy přisuzoval skutečnou uměleckou hodnotu, pozornost vzbuzovaly leda pro svou výstřednost a nekonvenčnost. Snad proto se asi jeho obrazů, kreseb a karikatur, kterých nakreslil jistě stovky, tak málo zachovalo. Robert Guttmann sám sebe označoval za „stoupence moderny, ale s nuancí k realismu, ano akurátnosti”. V umění odmítal požadavek reprodukce a hájil své právo na vlastní tvůrčí projev. Stejně přirozeně hájil i právo na vlastní názor a způsob života. Po okupaci byl Guttmann zařazen do prvního transportu, který byl z Prahy vypraven 16. října 1941 do Lodže. Život v lodžském ghettu byl pro tohoto světoběžníka, který pěšky prošel křížem krážem půl Evropy, nesnesitelný – po pěti měsících v ghettu zemřel Robert Guttmann 14. března 1942 hladem a vyčerpáním.
Galerie Roberta Guttmanna, U Staré školy 3, Praha 1
Oslava 60. narozenin Roberta Guttmanna, grafitová tužka a akvarel na papíru, Praha 1940
Výběr z kulturních akcí a přednášek
Vernisáž výstavy Haredim
Po letní prázdninové odmlce zahájilo Oddělení pro vzdělávání a kulturu novou sezonu večerních pořadů vernisáží fotografií z projektu Haredim fotografky Elišky Blažkové. Výstava, která bude v OVK ŽMP ke shlédnutí do 7. 11. 2020 představuje výběr snímků z prostředí jedné z nejuzavřenějších ultraortodoxních židovských komunit světa, jeruzalémské čtvrti Mea Šearim. Cílem autorky bylo nahlédnout do každodenního života společnosti, která má svá vlastní pravidla, pro vnější svět jen těžko pochopitelná. Během vernisáže Eliška Blažková hovořila o práci na projektu, o setkáních s ultraortodoxní komunitou a o postavení fotografky – ženy ve světě plných zákazů a příkazů. Samostatnou přednáškou Elišky Blažkové v OVK ŽMP bude výstava ukončena 6. listopadu v 18 hod.
Foto: OVK
Pasy pro život: výstava a projekce filmu
V úterý 22. 9. se za účasti chargé d´affaires Velvyslanectví Polské republiky v Praze pana Antoni Wregy, uskutečnila v Maiselově synagoze prezentace projektu Pasy pro život, jehož tvůrci jsou Polský institut v Praze, Institut Pileckého a polský Ústav národní paměti (IPN). Skrze výstavu a dokumentární film byla prezentována dosud neznámá aktivita několik polských diplomatů a židovských aktivistů působících ve Švýcarsku pod vedením Aleksandra Ładośeho (1891–1963), kteří se během druhé světové války výrobou falešných pasů snažili zachránit tisíce lidských životů. Akce probíhala v rámci programu Ministerstva kultury a národního dědictví Polské republiky a ve spolupráci s Polským institutem v Praze a Institutem Pileckého. Na večeru promluvil ředitel Polského institutu v Praze pan Maciej Ruczaj a ředitel Institutu Pileckého pan Wojciech Kozlowski.
Foto: OVK
Festival Meeting Brno 2020: Poslední nástupiště – brněnské židovské transporty
Multižánrový festival Meeting Brno nabízí platformu pro setkání zástupců různých názorů, kultur a náboženství. Jeho program letos již po páté připomněl, jak moc je pro naši společnost důležité vyrovnat se s vlastní minulostí, znát své kořeny a díky tomu čelit výzvám současnosti. Letošní ročník festivalu, jehož patronkou se stala Daniela Hammer-Tugendhat, umožnil divákům seznámit se s projekty, které přispívají k udržení paměti města a regionu. Vrcholem festivalu se stala exkurze do Brněnce spojená s projekcí filmu Schindlerův seznam přímo v areálu bývalé továrny, kde se příběh záchrany 1200 Židů odehrál a kde nyní Daniel Low-Beer plánuje vybudovat památník šoa. Brněnská pobočka ŽMP se do festivalu zapojila site specific událostí, která kombinovala odborný komentář historičky Táni Klementové a divadelní montáž režisérů Evy Lietavové a Pavla Strašáka. Nic netušící diváci se sešli v přednáškovém sále na tř. Kpt. Jaroše, kde v průběhu přednášky o osudech brněnské komunity obdrželi instrukce, že se mají dostavit do tělocvičny základní školy na Merhautově ulici, která sloužila jako shromaždiště židovského obyvatelstva. Tady měli možnost přihlížet jedinečné divadelně-hudební koláži z výpovědí pamětníků a následně byli historickou tramvají převezeni na hlavní nádraží – stejně, jako svého času takřka všichni židovští obyvatele z Brna a okolí.
Foto: Jakub Šnajdr
Evropský den židovské kultury 2020
Na první zářijovou neděli připadnul letos již dvacátý první ročník Evropského dne židovské kultury, jehož cílem je sblížení židovské a nežidovské společnosti, vyzdvihnutí rozmanitost a bohatství judaismu, ale také ochrana a propagace židovského kulturního dědictví jako nedílné součásti evropských dějin. Brněnská pobočka Židovského muzea v Praze oslavila tento den kulturním programem, jehož součástí byla vernisáž výstavy Země zaslíbená česko-izraelské dvojice fotografů Jana Sekala a Marty Levin, která ukazuje neotřelé pohledy na Izrael z míst, kam se turisté nedostanou. K slavnostní atmosféře večera přispěl recitál virtuózního dua Vladislav Bláha (kytara) a Tatsiana Drobysh (mandolína, domra), jehož žánrový rozsah sahá od barokní hudby přes klezmery a úpravy folkloru jižní Moravy nebo Běloruska až po písně sefardských Židů. Program Evropského dne židovské kultury zastřešuje a koordinuje Evropská asociace na ochranu a podporu židovské kultury a dědictví ve spolupráci s Národní knihovnou Izraele.
Foto: OVK
Sarajevská hagada v Brně
Koncem července přivezla do Brna v rámci Dnů slovanské kultury Martina Mlinarević velvyslankyně Bosny a Hercegoviny faksimili Sarajevské hagady, nejvzácnější bosenské knihy. Hagada byla veřejnosti prezentována spolu s putovní výstavou „Kulturní dědictví UNESCO Bosny a Hercegoviny“, která vedle dalších památek přestavila i sarajevský židovský hřbitov. Pozvání do Vily Löw Beer na diskusní večer s velvyslankyní přijalo OVK Brno i četní návštěvníci jeho kulturních akcí.
Příměstské tábory Židovského muzea v Praze
Ve dnech 13.–17. 7. 2020 a 17.–21. 8. 2020 se uskutečnily první příměstské tábory Židovského muzea v Praze, pořádané Oddělením pro vzdělávání a kulturu. Červencový tábor nesl název „Ztracený poklad Maiselovy rodiny“. V rámci programu se děti seznámily s postavami a příběhy renesančního Josefova a coby detektivové pátraly po ztraceném pokladu Maiselovy synagogy. Stopy je vedly po královské cestě přes Staroměstské náměstí a Josefov až na Pražský hrad a poté přes Karlův most zpět na Staré město. Po cestě objevovaly další legendy spojené s těmito historickými místy a po úspěšném luštění a bádání cestu završily u ztraceného pokladu.
Foto: OVK
Srpnový tábor se nesl v duchu tématu „Alchymista císaře Rudolfa“. Dětem bylo skrz napínavý příběh, ve kterém společně řešily hádanky, hledaly indicie, vařily lektvary a objevovaly tajuplná místa Prahy, přiblíženo období rudolfínské Prahy. Rádi bychom tímto poděkovali Muzeu Karlova mostu, které nám umožnilo návštěvu své expozice a výlety do pražských Benátek s komentářem. V srpnu se rovněž konal příměstský tábor v brněnské pobočce Oddělení pro vzdělávání a kulturu, jeho tématem byly židovské příběhy a pohádky, a proto nesl název „Diamantová brána a devět tisíc rajských stromů“.
Foto: OVK
Další zprávy z muzea
Kurz Průvodce Židovského muzea
Z důvodu velkého zájmu ze strany pražských průvodců pořádalo Oddělení pro vzdělávání a kulturu ŽMP netradičně i o letních prázdninách třídenní kurz Průvodce ŽMP v termínu 20.–22. 7. 2020. Průvodci měli jako vždy možnost seznámit se s dějinami Židů v Čechách a na Moravě, s židovskými tradicemi a zvyky, s dějinami antisemitismu a holocaustu/šoa, s historií Židovského muzea a Židovské obce v Praze a také s židovskou kulturou 20. století, především s významnými osobnostmi v oblasti literatury.
Vzhledem k současné mezinárodní situaci se OVK ŽMP rozhodlo uspořádat vůbec poprvé i opakovací kurz Průvodce ŽMP, který proběhl 11. 8. 2020 za účasti osmnácti posluchačů. Tento intenzivní kurz byl určen absolventům zmíněného třídenního kurzu, kteří si chtěli prohloubit či zopakovat již nabyté znalosti. Zároveň si mohli ujasnit pochybnosti a utvrdit se v nastudovaných informacích. Hlavním cílem dne bylo připravit budoucí průvodce ŽMP na úspěšné získání licence, a tím jim profesně pomoci v současné době. Díky pozitivním reakcím na tuto novinku v činnosti OVK ŽMP bude jednodenní opakovací kurz pořádán v budoucnu pravidelně, a to vždy dvakrát do roka, stejně tak jako standardní kurz Průvodce ŽMP.
Seminář pro pedagogy Židé, dějiny a kultura
Oddělení pro vzdělávání a kulturu ŽMP uspořádal 28. 8. 2020 další z pravidelných nadstavbových seminářů pro pedagogy. Letošního semináře, tematicky zaměřeného na nejstarší období existence židovského národa, s názvem „Historický a literární kontext Hebrejské bible“ se zúčastnilo jednadvacet pedagogů. David Rafael Moulis (ETF UK) přiblížil posluchačům nejnovější výsledky archeologického výzkumu na několika izraelských lokalitách a jejich možnou interpretaci dosvědčující proměny judského kultu v 10.–8. st. př. n. l. V přednášce Jana Duška (ETF UK) se pedagogové seznámili s nejstaršími doklady hebrejského biblického kánonu, kontextem jejich vzniku a významem jednotlivých literárních památek pro formování hebrejské bible. Literatuře byla věnována také návštěva knihovny Židovského muzea. Píseň písní patří k nejkrásnějším textům hebrejského kánonu a díky pracovníkům knihovny ŽMP měli účastníci semináře možnost seznámit se s jejím nádherným a různorodým zpracováním. Využili také výjimečnou příležitost prohlédnout si jedny z nejstarších hebrejských tisků vzešlých z českých hebrejských tiskařských dílen. S velkým ohlasem se setkala také návštěva dílny restaurátorů papíru. Tento jednodenní seminář byl završen přednáškou Jiřího Janáka (FF UK) zaměřenou na staroegyptské textové a archeologické doklady pro přítomnost Hebrejců v Egyptě a problematiku historicity biblického exodu.
Foto: OVK
Boskovice hostily brněnský seminář Židé, dějiny a kultura
Pedagogický seminář završující celoroční běh akreditovaných kurzů pro učitele se netradičně pro brněnskou pobočku odehrál 26. 8. 2020 v Boskovicích. Na téma „Židovské náboženství v proměnách věků“ přijeli přednášet kolegové z brněnské religionistiky a rabín Štěpán Menaše Kliment. Část programu pro devatenáct účastníků byla připravena v židovském obecním domě a část v synagoze. Děkujeme mnohokrát Muzeu regionu Boskovicka za spolupráci a příjemný pocit, že letní výlety ještě neskončily.
Foto: OVK
Staronový pražský hebrejský font
Americký typograf a uznávaný odborník na knižní design Scott Martin Kosofsky se inspiroval hebrejským fontem pražských židovských tiskařů první poloviny 16. století a vytvořil v digitální podobě font, který nazval Prague Hebrew, Ivrit Prag. Dokončení tohoto projektu paradoxně podpořila světová epidemie onemocnění Covid-19, kterou Kosofsky pojal jako impulz k realizaci svého záměru oživit jedinečný grafický styl. S pražským knihtiskem se seznámil díky sbírce knihovny newyorského Židovského teologického semináře, jejíž pražské tisky českým obdivovatelům židovské knižní kultury zprostředkovala na úspěšné výstavě dlouholetá kurátorka ŽMP Olga Sixtová. Výsledky jejího projektu a studie dalších domácích i zahraničních odborníků na knižní kulturu nabídla reprezentativní publikace Hebrejský knihtisk v Čechách a na Moravě (Praha 2012). Grafický styl pražských tiskařů byl formován italskými tiskaři, vyvíjel se vlastní cestou, pevně ukotvenou v místní aškenázské rukopisné kultuře a s využitím zkušeností domácích křesťanských tiskařů. Kosofskému se po 500 letech podařilo převést pověstnou úhlednost a jemnou eleganci starých pražských hebrejských tisků do digitálního prostředí. Jišar koach, ať se mu v moderním světě daří!
Bohoslužba o svátku Jom kipur v polním táboře před Metami a sbírka textilu Židovského muzea v Praze
V říjnu 2020 uplynulo 150 let od konání polní židovské bohoslužby o svátku Jom kipur během prusko-francouzské války. Bohoslužba slavená dne 5. října 1870 v polním táboře před Metami rezonovala v povědomí Židů z německy mluvících zemí až do nástupu nacismu. Její slavení, měsíc po vítězství pruských vojsk v bitvě u Sedanu, v jejíchž řadách bojovali také židovští muži, bylo považováno za symbolické potvrzení integrace a akceptování Židů v řadách pruských vojsk i v tehdejší společnosti. Její četná spodobnění na obrazech, grafikách, ale i na textilních šátcích se stala součástí mnoha židovských domácností. Ve sbírkách textilu Židovského muzea v Praze je celkem pět pamětných bavlněných šátků s tištěným vyobrazením polní bohoslužby před Metami. Autorem předlohy byl Moritz Daniel Oppenheim, považovaný za prvního židovského malíře „moderní éry“, který získal světové uznání. Bohoslužba, kterou zachytil, se odehrává v údolí u Met. Kolem provizorního svatostánku, před kterým se nad modlitebným pultem se svatým Písmen sklání v talitu zahalený rabín, se modlí stovky židovských vojáků. Na hlavách mají pruské helmy s bodcem, někteří z nich jsou zahaleni do talitů. Dění z pozadí sleduje skupina pruských křesťanských vojáků chránících své židovské spolubojovníky před možným útokem Francouzů. Ve čtyřech medailonech v rozích šátku jsou vloženy verše rabína Gustava Philippsona popisující okolnosti, za nichž k bohoslužbě došlo. Texty v kartuších jsou výzvou z Malachiášova proroctví: „Což nemáme my všichni jednoho Otce? Což nestvořil nás jediný Bůh?“
From Generation To... projekt rozhovorů s přeživšími podporovaný Robertem B. Friedem, vnukem zesnulé Rebeky Fried
Pan Rob Fried z USA setrvale podporuje projekty muzea k uctění památky obětí šoa, letos k uchování paměti jeho babičky Rebeky (Rifky) Fried, která 1. dubna tohoto roku zemřela ve věku 91 let. Rebeka (Rifka) Fried, rozená Weissová, byla přeživší šoa. Narodila se v Československu v městě Brod na území tehdejší Podkarpatské Rusi (dnes město Brid na Ukrajině) do nábožensky založené rodiny. V roce 1944 byla Rifka poslána do ghetta v Mukačevu a v květnu pak deportována do Osvětimi, kde ztratila své rodiče. V roce 1945 byla postupně přes Bergen-Belsen a Rochlitz poslána na pochod smrti. Osvobození ji zastihlo v Žatci. V roce 1948 se po prvním neúspěšném pokusu podruhé vydala do Izraele, kde se provdala za Izraele Frieda, rovněž přeživšího šoa. V roce 1959 se přestěhovali do Spojených států amerických se svými dvěma dětmi Alexem a Matthewem (Maty), měli pět vnoučat a dočkali se též čtyř pravnoučat. Ti všichni na ni vzpomínají jako na výjimečnou ženu.
Vítáme vaše náměty, připomínky i stížnosti
Budeme rádi, když nám na office@jewishmuseum.cz zašlete svá sdělení. Jsou pro nás inspirací
k zlepšování našich služeb.
Vydává Židovské muzeum v Praze
Redakce: Tomáš Tetiva
Fotografie: ŽMP, pokud není uvedeno jinak
www.jewishmuseum.cz
Židovské muzeum v Praze, U Staré školy 1, 110 01 Praha 1
IČO 60459263
Bankovní spojení: Commerzbank, AG, Jugoslávská 1, 120 21 Praha 2
Účet pro vnitrostátní platby v Kč: 10426398/6200, variabilní symbol 1382002 Účet pro platby v EUR: 1042639, IBAN: CZ60 6200 0000 0000 1042 6398
Účet pro platby v USD: 1042639, IBAN: CZ22 6200 0001 0700 1042 6398
SWIFT CODE: COBACZPXXXX