​office@jewishmuseum.cz
View this email in your browser

KRÁTKODOBÉ VÝSTAVY

Robert Guttmann – Pražský poutník

Vernisáží v podvečer 6. listopadu 2019 zahájila v muzejní Galerii Roberta Guttmanna výstava obrazů Roberta Guttmanna, populárního pražského naivisty z doby první republiky. Představuje Guttmannovy obrazy, dobové fotografie a dokumenty dochované ve sbírkách Židovského muzea v Praze. V meziválečné Praze byl Robert Guttmann znám více svým nápadným zjevem než svými obrazy. Své obrázky a portréty kreslil po kavárnách a barech nebo přímo na ulici a prodával je bez smlouvání za několik korun komukoli, kdo o ně projevil zájem. Sotva kdo jim ale tehdy přisuzoval skutečnou uměleckou hodnotu, pozornost vzbuzovaly leda pro svou výstřednost a nekonvenčnost. Snad proto se asi jeho obrazů, kreseb a karikatur, kterých nakreslil jistě stovky, tak málo zachovalo. Robert Guttmann sám sebe označoval za „stoupence moderny, ale s nuancí k realismu, ano akurátnosti”. V umění odmítal požadavek reprodukce a hájil své právo na vlastní tvůrčí projev. Stejně přirozeně hájil i právo na vlastní názor a způsob života. Po okupaci byl Guttmann zařazen do prvního transportu, který byl z Prahy vypraven 16. října 1941 do Lodže. Život v lodžském ghettu byl pro tohoto světoběžníka, který pěšky prošel křížem krážem půl Evropy, nesnesitelný – po pěti měsících v ghettu zemřel Robert Guttmann 14. března 1942 hladem a vyčerpáním.
Výstavu lze navštívit do 23. srpna 2020.

Galerie Roberta Guttmanna, U Staré školy 3, Praha 1

Otevřeno denně kromě sobot a dalších židovských svátků
v letním čase 9-18 hod., v zimním čase 9-16.30 hod.

Robert Guttmann 

Taneční kosmopolitka Alice Flachová-Pastorová

Od 21. ledna do 29. února 2020 můžete v muzejním Oddělení pro vzdělávání a kulturu navštívit výstavu Taneční kosmopolitka Alice Flachová-Pastorová, zachycující životní pouť této tanečnice a pedagožky (1928–2006). Mapuje její osud od baletních začátků přes tragické období 2. světové války, kdy byla deportována do Terezína a Osvětimi a absolvovala pochod smrti, až po návrat na divadelní scény a následné dramaturgické a pedagogické aktivity v časech komunistického režimu. Vysokou odborností a znalostí dějin a teorie tance výrazně ovlivnila několik generací a přispěla ke kodifikaci odborné reflexe tanečního umění. Výstavu bratislavského Divadelního ústavu zahájí v úterý 21. ledna v 18 hod. kurátorka Monika Čertezni.


Auditorium Oddělení pro vzdělávání a kulturu ŽMP, Maiselova 15, Praha 1

Otevřeno: PO-ČT 12-16 h, PÁ 10-12 h, během večerních pořadů a po domluvě

Alice Flachová-Pastorová

VÝBĚR Z KULTURNÍCH AKCÍ
A PŘEDNÁŠEK
Diskuze v rámci Festivalu demokracie  
V neděli 13. října 2019 se v rámci spolupráce s Forem 2000 a s Herzlovým centrem izraelských studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy uskutečnila v Maiselově synagoze diskuze na téma Izrael a vzestup neliberální demokracie. Debaty, kterou moderovala ředitelka Herzlova centra Irena Kalhousová, se zúčastnili Rachel Azaria, poslankyně izraelského Knesetu za stranu Kulanu, a historik Hebrejské univerzity a politický komentátor Gadi Taub. Oba hosté byli vyzváni, aby srovnali určité vzrůstající projevy útoků na demokratické principy v některých zemích střední Evropy se současnou situací v Izraeli. Protože ani Izrael není vůči mnohým z těchto trendů imunní, hosté debatovali o stavu izraelské demokracie, o rozdílech mezi podobnými tendencemi v Evropě, USA a v Izraeli. Oba hosté se shodli, že Izrael se stále opírá o demokratické pilíře jako jsou soudy či média, přesto je možné sledovat nebezpečí především v prohlubující se propasti, která se rozevírá mezi konzervativními a liberálními voliči.

30. výročí sametové revoluce
Židovské muzeum v Praze se zapojilo do kampaně „Muzea a rok 1989 aneb 30 let od sametové revoluceʺ vyhlášené pro rok 2019 Asociací muzeí a galerií České republiky, z. s. Podstatou celoročního projektu s jednotícím tématem z historie 20. století bylo vzájemné provázání aktivit, které k této příležitosti muzea a galerie v rámci celé České republiky pořádají. Návštěvníci večerních pořadů ŽMP se tak mohli seznámit s tématem židovského samizdatu v přednášce Petry Loučové z Ústavu pro českou literaturu AV ČR a vyslechnout rozhovor Jana Fingerlanda s Kateřinou Dejmalovou, Danielem Kumermannem a Karolem E. Sidonem o jejich působení v českém disentu. Pohled do středoevropské židovské komunity 80. let 20. století zprostředkovala také fotografická výstava i projekce filmu amerického hudebníka a etnografa Yale Stroma.

Spolupráce v rámci projektu Gido se vrací domů  
Během podzimu se Oddělení pro vzdělávání a kulturu ŽMP zapojilo několika pořady do projektu s názvem Gido se vrací domů. Tento festival si kladl za cíl připomenout 100. výročí narození českého hudebníka, skladatele a pedagoga Gideona Kleina (1919–1945), jehož slibná umělecká kariéra byla násilně přervána holocaustem. Již v září proto pohovořila přední odbornice na terezínské divadlo Lisa Peschel o možnosti využití terezínských divadelních textů pro pedagogickou práci. O možnostech propojení tvůrčí činnosti mladých českých hudebníků s dílem a osobností Gideona Kleina se debatovalo při sympoziu Gido´s voices, které se uskutečnilo v OVK ŽMP začátkem prosince. Brněnská pobočka OVK ŽMP se do projektu zapojila říjnovým hudebně literárním večerem, při kterém tvorbu Gideona Kleina připomněl přední český klavírista Pavel Zemen.

V předvečer samotného 100. výročí narození Gideona Kleina, 5. prosince 2019, se v rámci této spolupráce uskutečnilo symbolické vyvrcholení celého festivalu. Komponovaný večer v Maiselově synagoze připoměl osobnost a tvorbu tohoto jedinečného hudebního skladatele a klavíristy v několika rovinách. V první části večera zazněly skladby nejen Gideona Kleina a dalších židovských hudebníků 1. poloviny 20. století, ale také byla uvedena světová premiéra skladby Třináct atributů milosti hudebního skladatele Daniela Chudovského. Skladatel ji připravil právě pro tuto slavnostní příležitost. Hudebního provedení se ujalo významné české kvartetní uskupení Fama Q s přední sopranistkou Irenou Troupovou. Druhá část večera poté byla věnována uvedení knihy Dopis od Gideona od britského muzikologa Davida Fligga. Symbolického přivítání knihy se ujal Josef Třeštík, hudebník a dramaturg festivalu Pražské jaro, kterého s rodinou Kleinů pojí mnoho osobních vazeb. 
Galavečer pro Pavla Frieda
Pavel Fried, někdejší předseda Židovské obce Brno, obdržel 24. října 2019 in memoriam Cenu Muzea romské kultury za svoji dlouholetou, neúnavnou činnost spojenou s osvětou o holocaustu. K slavnostnímu galavečeru, jehož součástí byl recitál dvou romských hudebních virtuózů Radka Bagára ml. (klavír) a Marka Baloga (housle) a vystoupení klezmerové kapely HaChucpa, se připojila i brněnská pobočka OVK ŽMP, s níž Pavel Fried úzce spolupracoval především formou besed se studenty.



Gideon Klein
Brněnská pobočka ŽMP se 31. října slavnostním komponovaným večerem s koncertem předního českého klavíristy Pavla Zemena zapojila do festivalu Gido se vrací domů. Projekt připomíná hudebníka, skladatele a pedagoga Gideona Kleina (1919 Přerov - 1945 Fürstengrube), jehož slibná umělecká kariéra byla přervána holocaustem. Součástí večera bylo představení monografie Dopis od Gideona za účasti jejího autora, anglického muzikologa Davida Fligga. Ukázky z knihy přečetl herec Šimon Bilina.
 

Klavírista Pavel Zemen
 

Fotografická výstava k obnově svitků Tóry z Brna a Přeštic
Unikátní soubor čtrnácti fotografií pořízených při renovaci dvou z 1564 českých a moravských svitků Tóry z londýnského Memorial Scrolls Trust v Brně 1. listopadu 2019 osobně představila jejich autorka Sheila Pallay. Výstavu laskavě věnovala brněnské pobočce Oddělení pro vzdělávání a kulturu Židovského muzea v Praze, odkud by měla v budoucnu být zapůjčována dalším institucím a zpřístupněna tak veřejnosti. 
 

Foto (c) Sheila Pallay
DALŠÍ ZPRÁVY Z MUZEA
Podpora učňovského školství
V roce 2019 realizovalo Oddělení pro vzdělávání a kulturu Židovského muzea v Praze již popáté speciální programy pro studenty pražských středních odborných škol a učilišť. Od června do prosince letošního roku podpořil tento projekt přes 1000 studentů, kteří absolvovali komentovanou prohlídku objektů Židovského muzea v Praze a také workshop zaměřený na současný antisemitismus v České republice a v Evropě. Studenti se seznámili se současnou situací u nás na základě výroční zprávy o antisemitismu FŽO za rok 2018, pochopili historické souvislosti zažitých stereotypů spojených s židovskou komunitou a kriticky hodnotili současné projevy nenávisti v různých podobách. Projekt, jehož cílem je předcházet společensky nebezpečným jevům, jakými jsou xenofobie, rasismus a zmíněný antisemitismus, probíhal za finanční podpory Magistrátu hlavního města Prahy.
 
Cyklus přednášek Židé – historie jednoho národa v Muzeu Nové Strašecí
Od září do prosince 2019 realizovalo Oddělení pro vzdělávání a kulturu Židovského muzea v Praze ve spolupráci s Muzeem Nové Strašecí cyklus čtyř přednášek na téma Židé – historie jednoho národa. Posluchači z řad Klubu cesty za poznáním se tak na podzim letošního roku mohli seznámit s následujícími tématy: Starověké dějiny Židů, vznik a původ izraelského národa; Středověk – život židovských obyvatel v Čechách a v Evropě; 19. století – soužití většinové společnosti a Židů; 20. století – století válek v Evropě, vyvrcholení ideové a lidské nesnášenlivosti v podobě antisemitismu a holocaustu. Přednášky se těšily velmi vysoké návštěvnosti a spolupráce se zmíněným muzeem bude pokračovat i na jaře příštího roku komentovanou prohlídkou objektů Židovského muzea v Praze.
 
IHRA (International Holocaust Remembrance Alliance)
Pravidelné setkání delegátů mezinárodní organizace IHRA, která v současné době sdružuje odborníky z 34 států, se uskutečnila 1.- 5. prosince 2019 pod záštitou Lucemburska, pořádající země pro rok 2019. Během plenárního zasedání byla schválena nominace Mgr. Zuzany Pavlovské, Ph.D. která bude v roce 2020 předsedkyní pracovní skupiny EWG (Educational Working Group). V roce 2020 převezme předsednictví IHRA Německo.
Semináře pro pedagogy
Během podzimních měsíců proběhly na brněnské pobočce ŽMP dva semináře pro učitele v rámci cyklu Židé, dějiny a kultura. Přijelo k nám celkem 33 pedagogů, kterým jsme mohli díky spolupráci s Muzeem Brněnska představit také citlivě zrekonstruovaný prostor Vily Löw-Beer společně s expozicí o textilním průmyslu v Brně. Zajímavou lektorskou zkušenost také přineslo zapojení do semináře, který v listopadu v Brně organizoval památník Yad Vashem. Komentovanou procházkou po centru města a synagoze jsme zahraničním pedagogům přiblížili židovskou historií města od středověku až do současných dnů. Podobný program byl uspořádán také v říjnu pro účastníky mezinárodní konference, kterou v Brně pořádala Společnost pro dějiny Židů v České republice.
 

Projekt Krokus
V měsících září a říjnu letošního roku probíhal další ročník velmi úspěšného Projektu Krokus. Projekt Krokus je iniciativou organizace Holocaust Education Trust Ireland, která poskytuje českým školám cibulky žlutých krokusů prostřednictvím Oddělení pro vzdělávání a kulturu Židovského muzea v Praze. Květiny se vysazují na podzim a měly by vykvést koncem ledna či začátkem února, tedy v době Mezinárodního dne památky obětí holocaustu 27. ledna. Při výsadbě cibulí si žáci a studenti zúčastněných škol připomínají jeden a půl milionu židovských dětí, které zahynuly v období druhé světové války, a mohou o jejich osudech vyprávět i všem, kdo se u vykvetlých krokusů pozastaví. Letos by jich po celé České republice mělo vykvést na 10 000 před celkem 173 školami a jinými kulturními institucemi.
 

Výsadba krokusů v SPdgŠ a SZŠ sv. Anežky České v Odrách, foto Mgr. Tomáš Král

Mimořádný přírůstek pro Sbírku vizuálního umění

V září letošního roku se Židovskému muzeu v Praze podařilo po několikaletém úsilí získat do svých sbírek mimořádný obraz, o jehož akvizici jednalo od roku 2016. Jedná se o podobiznu významného židovského podnikatele, zakladatele tabákového konsorcia, spolunájemce tabákového monopolu pro české a rakouské země a od roku 1784 ředitele spojeného státního monopolu bankálních důchodů, mýt a tabákové režie Israela Höniga von Hönigsberg (30. 10. 1724, Chodová Planá — 19. 1. 1808, Vídeň).

Explicite nesignovaný a nedatovaný portrét připisovaný ve Vídni a Praze činnému malíři Gebhardu Kneipovi (1742-1838) vznikl patrně nedlouho před portrétní rytinou od Quirina Marka, dle značení vytvořenou v roce 1788 právě na základě Kneipovy malířské předlohy, na jejímž základě lze dílo datovat ante quem 1788. Samotný fakt, že v tomto roce ještě nebyl Israel Hönig nobilitován, není na překážku, neboť listina, kde je v adrese již uveden jako “edler v. Hönigsberg”, je zcela jistě pozdější přemalbou dodatečně přičiněnou až po Hönigově povýšení do šlechtického stavu, k němuž došlo 2. 9. 1789.

Israel Hönig se narodil do rodiny obchodníka a významného dodavatele rakouské armády Löbla Höniga v západočeské Chodové Plané (něm. Kuttenplanen). Získal tradiční židovské vzdělání a ve třinácti letech odešel studovat do Prahy ješívu. Již v šestnácti jej však otec povolal zpět, aby se podílel na vedení rodinného podniku. Po zbytek života se pak úspěšně věnoval obchodu a podnikání.

V počátcích své obchodní kariéry navštěvoval s bratrem Mosesem trhy v sousedním Bavorsku a zejména významný trh v Lipsku. Zde poznal zdejší továrny na tabák a seznámil se s problematikou jeho výroby, což v budoucnu bohatě zúročil. V osmnácti letech se oženil s Katharinou, dcerou nepříliš zámožného obchodníka Nathana Wehleho z Volyně, a ke svému podnikání přibral též obchod svého tchána. Brzy se však od něj oddělil a ve vlastním domě zřídil úspěšný maloobchod. Díky své šikovnosti a vzrůstající vážnosti se záhy stal představeným ve volyňské obci.

Roku 1752 získal spolu s otcem a bratrem Mosesem pronájem tabákového monopolu v pražských městech na dobu deseti let. Za zásluhy o zásobování armády během sedmileté války získali bratři Hönigové a jejich mužští potomci od císařovny Marie Terezie privilegium, jež jim povolovalo usazovat se v českých zemích všude, kde se nacházejí židovské obce, zakupovat či stavět zde domy a zabývat se jakýmkoli obchodním odvětvím bez nutnosti platit taxu za udělení inkolátu.

Roku 1764 stál Israel Hönig spolu s bratrem a otcem v čele konsorcia významných židovských obchodníků, které získalo desetiletý kontrakt na pronájem tabákového monopolu v českých zemích a Horních i Dolních Rakousích, později rozšířený i o další země monarchie. V roce 1773 byl sice konsorciu, tehdy již pod vedením Israela Höniga, tento kontrakt pro nadcházející dekádu obnoven, avšak císař Josef II. toto obnovvení nepodporoval a začal usilovat o převzetí monopolu státem.

Ke zrušení pronájmu došlo roku 1783 a mezi státem a konsorciem byla uzavřena smlouva o vzájemném narovnání. Hönigovi osobně se náhradou za hospodářské ztráty stal zejména společenský vzestup. Byl jmenován ředitelem spojeného státního monopolu bankálních důchodů, mýt a tabákové režie a stal se c.k. dolnorakouským vládním radou. Tím z pozice obchodníka postoupil do role vykonvatele vysokého státního úřadu určujícího chod odvětví, k jehož rozkvětu sám významně přispěl.

Za své zásluhy byl Israel Hönig v roce 1789 jako první Žid v habsburské monarchii povýšen do šlechtického stavu. Obdržel přídomek „Edler von Hönigsberg“ a získal právo kupovat zemskodeskové statky. Po zbytek života působil ve Vídni, kde skonal v roce 1808. Na rozdíl od bratra Adama Alberta, který konvertoval ke křesťanství, si zachoval víru předků a byl tudíž pochován na židovském hřbitově ve Vídni – Währingu. Byl otcem dcery a šesti synů, z nichž pouze nejstarší, Enoch, pohřbený roku 1815 na pražském židovském hřbitově ve Fibichově ulici, nekonvertoval.

Kneipův portrét Israela Höniga von Hönigsberg je zásadním obohacením souboru portrétů významných židovských osobností společesnkého, duchovního, kulturního a hospodářského života v českých a rakouských zemích v době osvícenství a emancipace a ve sbírce pražského Židovského muzea se vedle portrétů členů rodin Wolfsheimer-Löwy a Moscheles řadí k nejstarším památkám tohoto druhu.

Gebhard Kneip (Gebhardus Kneipp), připsáno (1742-1838)
Portrét Israela Höniga von Hönigsberg (1724-1808)
Praha nebo Vídeň, nedatováno (1788-1789)
olej na plátně, 93 x 69,5 cm, na obraz osazen druhotně použitý, repasovaný historický rám
nesignováno, nedatováno
ŽMP 180.513
 
Provenience:
2019 — akvizice Židovského muzea v Praze
2016 2019 — Dr. Thomas Habeck Kunsthandel, SRN
? 2016 — Neidentifikovaná soukromá sbírka, Richmond, VA, USA
Dle osvědčení Art Loss Register obraz není evidován v registru uloupených a pohřešovaných uměleckých děl vedeném touto společností.


Akvizice starého tisku do knihovny ŽMP 
Knihovně ŽMP se podařilo úspěšně vydražit vzácný pražský tisk Sefer Šulchan Arba od Bachji ben Ašera ibn Chalavy (1260-1340), který byl vydán v Praze r. 1596 pravděpodobně Moše Weisswasserem (Kestenbaum & Co., aukce č. 85, 11/ 2019). Spis, doslova Stůl čtyř, pojednává v prvních třech kapitolách o židovské etice stolování, požehnání jídla a v poslední kapitole se zabývá hostinou Spravedlivých v budoucím světě, po zmrtvýchvstání. První vydání tohoto spisu vyšlo r. 1514 v Mantově a chybně byl připisován Nachmanidovi. Autor je považován za jednoho z důležitých biblických exegetů ze Španělska, který studoval u významného Šloma ibn Adreta (Rašba). Při svých výkladech hojně využíval kabalistické interpretace po vzoru svých předchůdců Nachmanida a Maimonida. Na titulním listě je v tiskařském signetu vyobrazen jeruzalémský chrám. Spis je pro ŽMP významným obohacením sbírky vzácných tisků pražské provenience ze 16. století.
 
 

Restituce starého tisku z předválečné knihovny
V listopadu 2019 byl na aukci aukčního domu Kedem auction house (Jeruzalém) nalezen starý pražský tisk Sefer Poel cedek, 613 Micvot (Praha 1722) z předválečné knihovny ŽOP (s původní signaturou 2.780).
Autor spisu Šabtaj ben Meir Ha-Kohen (1621–1662), zvaný Šach, litevský rabín a talmudský učenec, rozděluje 613 náboženských příkazů dle Maimonida do 7 dní v týdnu. Studoval v Krakově, v Lublinu a krátce v Praze. Po nuceném opuštění Litvy kvůli pronásledování Židů, působil jako rabín ve Strážnici a poté v Holešově, kde také zemřel.
Tento exemplář byl součástí knihovny pražské Židovské obce, jejíž počátky sahají do r. 1857, a jejíž základem se staly dary a odkazy významných pražských osobností, např. vrchního rabína Šelomo Jehudy Rapoporta, pražského knihtiskaře Moše Israela Landaua, tajemníka Pohřebního bratrstva Koppelmanna Liebena a dalších. Ve fondu knihovny ŽMP byl tento tisk evidován jako ztráta. Aukční dům Kedem vyšel vstříc požadavku na stažení tisku z aukce a poté došlo k domluvě s konsignantem o jeho vrácení ŽMP. Tisk byl vrácen do sbírek v listopadu 2019 a touto cestou bychom rádi poděkovali za spolupráci.
 


Nové číslo Judaica Bohemiae

Na konci prosince 2019 vyšlo nové číslo časopisu Judaica Bohemiae 54 (2019), 2. Svazek zahajuje studie Andrey Jelínkové (Ohncensurirte viel übles in sich enthaltende Bücher”: On the Registration and Censorship of Hebrew Books in Moravia in the Mid-18th Century), věnovaná problematice hebrejského knihtisku, knižního obchodu a cenzury hebrejských tisků na Moravě v polovině 18. století. Pozornost zaměřuje na brněnskou hebrejskou tiskárnu Františka Josefa Neumanna a průběh a důsledky jeho sporu s jezuitskými cenzory v Olomouci a Praze. Rubrika Materiály obsahuje dvě cenné studie představující v širokém kontextu dva významné dokumenty k dějinám českých Židů ve 14. a 18. století. Nejprve Milan Žonca předkládá komentovanou edici a anglický překlad známého prosebného dopisu o finanční pomoc z pera pražského učence Avigdora Kary (zemř. 1432), sepsaného záhy po pražském pogromu z r. 1389. Následně Olga Sixtová a Kajetán Holeček přinášejí edici a překlad dosud nepublikovaného pramene – stanov židovské obce ve východočeském městě Rychnov nad Kněžnou, které byly roku 1657 konfirmovány místní vrchností. Rychnovské stanovy jsou dosud nejstaršími známými interními obecními stanovami z území Čech a edice a analýza jejich textu jsou významným příspěvkem ke studiu židovské samosprávy.
Rubrika Zprávy obsahuje příspěvek Filipa Pauluse a Šárky Steinové věnovaný známým translokačním plánům židovských obydlí v zemích Koruny české z let 1727–1728, jenž představuje rozsáhlý projekt jejich zpracování v Národním archivu ČR. Následuje bilancující zpráva Vlastimily Hamáčkové, věnovaná pravidelným seminářům Židé v Čechách, které od r. 2006 pořádá Židovské muzeum v Praze a zpráva Christiana Porzelta o mezinárodní konferenci Spása duše i okázalé představení. Židovské konverze ve středoevropském prostoru do roku 1848, uspořádané v říjnu 2019 v Brně.
Závěrečná sekce časopisu zahrnuje recenze publikací Lukase Clemense a Christopha Cluseho (The Jews of Europe around 1400. Disruption, Crisis, and Resilience, 2018) od Martina Musílka, Joshuy Teplitskeho (Prince of the Press: How One Collector Built History’s Most Enduring and Remarkable Jewish Library, 2019) od Andrey Jelínkové a Olgy Sixtové (Kniha představených kolínské synagogy 1730–1783: překlad a regesta s úvodní analýzou pramene, 2018) z pera Lenky Uličné.
 
Judaica Bohemiae se specializují na vydávání odborných studií k dějinám a kultuře Židů v českých zemích, resp. širším středoevropském prostoru (území někdejší habsburské monarchie). Vycházejí od r. 1965 a jejich vydavatelem je Židovské muzeum v Praze. Publikačními jazyky jsou angličtina a němčina.

Vědecká konference k židovským dějinám

PhDr. Alexandr Putík, vědecký pracovník Odboru židovských dějin Židovského muzea v Praze specializující se na období 16001750, vystoupil 6. října 2019 v Brně na mezinárodní konferenci „Spása duše i okázalé představení. Židovské konverze ve středoevropském prostoru do roku 1848 / Seelenheil und Spektakel. Jüdische Konversionen im zentraleuropäischen Raum bis 1848" s příspěvkem Mesianistická hnutí a konverze Židů ke katolicismu. Pražská arcidiecéze 1648–1721.

Sbírka Paměti národa ke Dni válečných veteránů

Židovské muzeum v Praze se v roce 2019 zapojilo do veřejné sbírky ke Dni válečných veteránů, kterou pořádala nezisková organizace Paměť národa / Post Bellum od 1. do 14.  listopadu 2019. 
Kasičky s vlčími máky na klopu nalezli návštěvníci muzea na pokladně Informačního a rezervačního centra muzea v Maiselově 15, na recepci Galerie Roberta Guttmanna  v ulici U Staré školy 3 a v Oddělení pro vzdělávání a kulturu v Maiselově 15. V pondělí 11. listopadu 2019 (Den válečných veteránů) dobrovolníci Post Bellum prodávali vlčí máky na nádvoří před Maiselovou synagogou a u výstupu ze Starého židovského hřbitova během otevírací doby expozic. Více o projektu se dočtete na webové stránce Post Bellum.

Foto Barbora Žentelová/Paměť národa
VÝZNAMNÉ NÁVŠTĚVY
V pátek 13. prosince 2019 do Židovského muzea v Praze opět zavítala jeho dlouholetá podporovatelka paní Ivana Dubová. V doprovodu vedoucího odboru archivů ŽMP Tomáše Bělohlávka a archiváře a správce fondů starších židovských dějin Tomáše Krákory navštívila paní Dubová pracoviště muzejního archivu.
 

 
Vydává Židovské muzeum v Praze
Redakce: Kateřina Honskusová
Fotografie: ŽMP, pokud není uvedeno jinak
www.jewishmuseum.cz

Židovské muzeum v Praze, U Staré školy 1, 110 01 Praha 1
IČO 60459263
Bankovní spojení: Commerzbank, AG, Jugoslávská 1, 120 21 Praha 2
Účet pro vnitrostátní platby v Kč: 10426398/6200, 
variabilní symbol 1382002
Účet pro platby v EUR: 1042639, IBAN: CZ60 6200 0000 0000 1042 6398
Účet pro platby v USD: 1042639, IBAN: CZ22 6200 0001 0700 1042 6398
SWIFT CODE: COBACZPXXXX